Hongerige leeuwen en brutale aapjes - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Myrthe Fonck - WaarBenJij.nu Hongerige leeuwen en brutale aapjes - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Myrthe Fonck - WaarBenJij.nu

Hongerige leeuwen en brutale aapjes

Door: Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

06 April 2014 | Kenia, Nairobi

Hallo allemaal!
Tis alweer even geleden, dus tijd voor een nieuw verslag! Ik vermaak me nog steeds uitstekend hier en het onderzoek begint de eerste resultaten op te leveren. We hebben inmiddels al veel leeuwenpoep verzameld (ik word een echte kenner) en zijn begonnen met de identificatie van de haren in het veterinaire lab. Het blijkt dat ze hier een heuse hippe leica camera microscoop hebben, waardoor ik foto's kan nemen van de haren onder de microscoop. Iets wat het identiferen vele malen makkelijker maakt. Volgens mij hebben we al wat schapen en geiten haren gevonden. De leeuwen beginnen we inmiddels al aardig te herkennen (ook diegene die geen halsbandje dragen) en misschien zij ons ook wel. Officieel is het regenseizoen nu begonnen (maar tis nog steeds droog, ik klaag niet) en dit lijkt meteen zijn weergave te tonen op de verspreiding van de dieren in het park. Bijna alle zebra's lijken verdwenen en zijn dus hoogstwaarschijnlijk het park uit en onze leeuwen leggen marathons af en verschijnen opeens totaal aan de andere kant van het park vlakbij de hoofdingang. Heel opvallend, nu op zoek naar de verklaring! Vannacht kregen we een smsje van de community chief dat onze Nelly weer op jagerspad was geweest en een aantal geiten heeft opgepeuzeld, een heel stout leeuwtje dus. Wordt tijd dat ook de community een signaal krijgt als de leeuwen het park uit zijn, daar gaan we maandag achteraan. Naast hongerige leeuwen, lusten ook de apen in het park wel een lekker hapje. De stroopwafels die ik had meegenomen werden op de picknickplaats meteen uit mijn hand gegrist (schrok me rot haha) door een klein aapje die ze allemaal samen met zn vriendje heeft opgegeten. Ze zaten te smikkelen. Ze schijnen van vrouwen totaal niet onder de indruk te zijn haha! Dit weekend waren we beide dagen vrij, want betekende dat we wel een dagje op stap wilden! Samen met een Nederlander, Belg, Zuid Afrikaan en Amerikaanse hebben we een bezoekje gebracht aan het Oloolua forest (alleen al voor de naam wil je erheen). Een heel mooi tropisch bos vlakbij Nairobi, met een rivier, grotten en een vuurplaats voor braai! Goed voorbereid hadden we eten en drinken meegebracht en hebben we een heerlijke bbq gehad midden in het bos, super cool! Tegelijkertijd was er ook een groep Kenianen die een feestje hadden georganiseerd en hun muziekinstallatie niet waren vergeten. In plaats van aap en vogelgeluiden hadden we dus een Afrikaanse beat op de achtergrond, waar je echt niet op stil kan blijven zitten, heel gezellig dus! Naast leeuwen spotten en eten wordt er ook nog veel gesport. Hardlopen, circuitje en s middags volleyballen en voetballen op het camp. Nog twee en halve week hard werken, en natuurlijk genieten van het mooie Afrika en dan alweer op naar huis! Time flies when you are having fun! Maar het goeie is natuurlijk dat ik jullie dan allemaal weer zie! Dikke kus

  • 06 April 2014 - 18:52

    Jacqueline Moorman:

    Het klinkt nog steeds allemaal geweldig! Geniet er nog maar van want, inderdaad, het gaat zo snel. Voor je het weet ben je weer thuis. Maar wel een geweldige ervaring rijker! Liefs

  • 06 April 2014 - 19:20

    Mieke:

    Hoi Myrthe, leuk om te lezen dit. Een ervaring waar je weer even op kunt teren straks. Geniet nog even van de mooie sterren boven Afrika - iets waar ik altijd naar verlang in het overvolle NL en neem wat Afrikaans licht mee terug -;). Groetjes, Mieke

  • 06 April 2014 - 20:32

    Kees En Saskia:

    Lieve mythe wat een leuk verhaal zo hebben wij het gevoel een beetje in Kenia te zijn! Geniet nog maar even,dikke kus van Kees en saskia

  • 06 April 2014 - 20:49

    Monique Fonck:

    Hoi mop,wat n leuk verslagje weer, over 3weken ben je alweer terug, wat gaat dat snel he! Maar deze mooie ervaring neemt niemand je meer af! Dikke kus en tot Skype!Geniet nog even!

  • 06 April 2014 - 21:21

    Fleur:

    Wat supercool allemaal Myrth! Gelukkig zijn er nog geen mensenharen gevonden onder die microscoop:-))). Succes nog even met de leeuwen en geniet ervan de laatste weekjes! Xxx

  • 07 April 2014 - 12:33

    Elise:

    Super leuk om te lezen Myrthje, en wat een leuk filmpje!! Zo was ik ook weer een beetje in Afrika :) Geniet er nog maar even heeeeel veel van want jeetje wat gaat de tijd snel!! Dikke kussie van je zussie xxxx

  • 07 April 2014 - 18:16

    Sonja:

    Fijn dat het zo goed verloopt Myrthe, en dat je het ook leuk hebt. Ik ben onder de indruk van de foto's, dat is toch wel even wat anders dan de gebruikelijke honden en katten. Liefs, Sonja

  • 07 April 2014 - 18:40

    Petra:

    Hi Myrthe

    Wat een leuk verslag weer. En prachtige foto's. Geniet er nog even van.

    groetjes
    Petra

  • 07 April 2014 - 19:34

    W.tolvanloon:

    wat ben ik een supertrotse Oma. over alles wat je meemaakt, maar ook over
    de manier van verslaggeven. Geweldig. Het is steeds weer genieten met jou.
    Nog een paar weekjes en dan kan ik je weer echt knuffelen. Nu een surogaat
    knuffel. Dag lieverd. kus,kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

MyrthegoesKenya

Jambo!
Volgende week vertrek ik naar het pachtige Kenia en mag ik voor een kleine twee maanden vertoeven aan de rand van "de plaats van het koele water" oftewel Nairobi volgens de Masai. Nairobi wordt aan de zuidkant begrensd door het Nairobi National park. Alleen een elektrisch hek scheidt dit beschermde natuurgebied van de hoofdstad van Kenia. Het dicht op elkaar leven van mens en dier levert op dit moment steeds vaker conflicten op en bedreigt de wildlife in het park. De problemen zijn het grootst aan de zuidkant van het park, waar geen omheining is om migratie van vele diersoorten tijdens het natte seizoen mogelijk te maken. Hier treden leeuwen steeds regelmatiger het park uit op zoek naar een lekker hapje in de vorm van vee van de locale boeren. Aangezien vee voor deze boeren van groot economisch belang is, worden leeuwen gedood uit wraak en om het vee en de locale gemeenschappen te beschermen. Met als gevolg dat de leeuwenpopulatie daalt en serieus wordt bedreigd. Tijd voor een oplossing dus! Voor mijn stage ga ik mij verdiepen in de oorzaken van deze conflicten en de prooikeuze van de leeuw en mogelijke oplossingen onderzoeken. Hiervoor mag ik 7 en een halve week op safari in het Nairobi national park in samenwerking met Kenya Wildlife Service. Via deze pagina zal ik jullie komende weken op de hoogte houden van mijn belevenissen!

Recente Reisverslagen:

23 April 2014

Home sweet home

06 April 2014

Hongerige leeuwen en brutale aapjes

18 Maart 2014

Panthera leo

09 Maart 2014

Karibu Kenya!
Myrthe

Actief sinds 25 Feb. 2014
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 3697

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 24 April 2014

MyrthegoesKenya

Landen bezocht: