Karibu Kenya! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Myrthe Fonck - WaarBenJij.nu Karibu Kenya! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Myrthe Fonck - WaarBenJij.nu

Karibu Kenya!

Door: Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

09 Maart 2014 | Kenia, Nairobi

Jambo!
Na alweer bijna een week geleden te zijn aangekomen in Kenia is het tijd voor een eerste update! Dinsdagochtend zijn we goed aangekomen in Nairobi en opgehaald door Kyalo, onze aardige driver en dus metgezel voor de komende weken. We verblijven op het Wildebeest Ecocamp in een rustige wijk aan de rand van Nairobi en in de buurt van het National Park. We hadden al goede verhalen gehoord, maar dit is inderdaad een prachtig en rustgevend plekje. Onze tentjes zijn prima, hier kunnen we wel eventjes vertoeven! Dinsdagmiddag hadden we meteen een afspraak met Francis, onze begeleider hier, op het hoofdkwartier van Kenya wildlife service. Iedereen daar is super vriendelijk, gastvrij en behulpzaam. Francis heeft meteen alles goed voor ons geregeld, waardoor we gebruik kunnen maken van een medewerkers gate en hulp van rangers en off road mogen rijden. In pricipe gaan we elke ochtend vroeg het park (rond 6:00, half 7), omdat het dan nog minder heet is en de dieren het actiefst zijn. Het doel van de komende weken is om een database te maken van alle leeuwen die in het park aanwezig zijn, om leeuwen uitwerpselen te verzamelen (om aan de hand van haren te identificeren welke prooien zijn gegeten) en om de hoeveelheid prooidieren in het park tetellen. Er zijn twee leeuwen gecollard, Kiprono (mannetje) en Nelly (vrouwtje). Dus die kunnen we met behulp van een gps tracken en volgen. Het Nairobi National park is heel mooi en heeft een hoge concentratie wildlife. De 5 dagen dat we nu in het park zijn geweest hebben we al 6 verschillende leeuwen gezien, maar ook heel veel zebra's, impala's, giraffen, buffels en en struisvogels in paringsdans. Gisteren zelfs parende neushoorns gespot, heel bijzonder! Op het camp is het ook gezellig. We hebben een duits koppel ontmoet dat op wereldreis is en nog ongeveer een week hier blijft. Met hen trekken we veel op. Onder andere een mega lekker mangoijsshake gedronken dankzij hun tip en vandaag met hen (zondag is een beetje onze vrije dag op wat data analyse en invoer na, uitslapen!!!) de toerist uitgehangen en het olifanten weeshuis en het huis van Karen Blixen (schrijfster Out of Africa) bezocht. In het weeshuis worden olifantjes grootgebracht die hun moeder zijn kwijtgeraakt, meestal door stropers. Ze hebben allemaal een begeleider en krijgen tussen 11:00 en 12:00 de fles, super schattig. Dan komen ze uit de bush en mogen mensen ze bezoeken. Ik vermaak me hier dus prima en het onderzoek gaat ook al goed!
Heel veel lieve groetjes (en kusje voor Leo)!

• 09 Maart 2014 - 15:15

Peter Fonck:

Wauw lievie, dat klinkt fantastisch, ik ben wel een beetje jaloers. Blijf ervan genieten, want het is een onvergetelijke ervaring. Dikke kus, papa

• 09 Maart 2014 - 15:51

Fleur:

Hey Myrth! Dat klinkt goed allemaal!!! Leeuwenpoepjes, parende neushoorns en mangoijs, wat wil n mens nog meer:-))). Veel succes en fun daar! Xxx

• 09 Maart 2014 - 16:22

Kees En Saskia:

Wat leuk je verslag te lezen zo zijn wij ook een beetje in Afrika nog heel veel plezier kus van Kees en saskia

• 09 Maart 2014 - 16:40

Joke En Rob:

Myrthe wat supergaaf om te lezen wat je allemaal meemaakt.Gwniet ervan en nog heel veel plezier! Kijk uit naar je volgende verslag xxx

• 09 Maart 2014 - 16:46

Linda:

Hee Myrth!
    Blij dat je gied bent aangekomen en alweer een hoop beleefd dus! Leuk eerste verhaaltje!! Het klinkt nu allemaal al super gaaf! We wachten in spanning af op je volgende avonturen!
    Xxx Lin

• 09 Maart 2014 - 17:14

Monique:

Hoi moppie, wat heerlijk om te horen dat je t fijn hebt. Inmiddels hebben we al geskypt!
    geniet van al die avonturen, we zijn jaloers!! Maar wij gaan ook boeken voor van de zomer!!!
    Dikke kussies Muti

• 09 Maart 2014 - 18:38

Jacqueline Moorman:

Wat klinkt dat allemaal geweldig! Geniet ervan want dit lijkt me een onvergetelijke ervaring. Ik blijf je volgen, leuk!

• 09 Maart 2014 - 19:38

Astrid:

Hoi Myrthe,

Wat een gaaf avontuur!!! Het onderzoek met de leeuwen lijkt me al heel erg de moeite waard, maar je maakt natuurlijk nog een heleboel andere dingen mee. De ontmoeting met heel veel andere dieren en allerlei mensen die iets te vertellen hebben. Hup, allemaal in je rugzak! Veel plezier, blijf genieten,

liefs,
    Astrid.

• 09 Maart 2014 - 21:21

Leo:

Hee lief! Het klinkt geweldig! En die leeuwen zijn echt prachtig. Volgens mij gaan jullie er een heel goed onderzoek van maken en hopelijk heeft Kenia Wildlife Service uiteindelijk ook echt iets aan de resultaten. Ook een kusje voor jou en we skypen snel weer,
    Leo

• 10 Maart 2014 - 20:52

Oma Wil:

Hoi lieve schat

wat een weelde voor mij om jouw verslag te lezen. Geweldig.
    je bent dan zo dichtbij en ik ben blij, dat je zo geniet en zo goed aan je
    onderzoek kunt werken. Wat maak je toch veel mee.!!!!. veel success
    en ik blijf op de hoogte.dikke kus.

• 10 Maart 2014 - 21:22

Ruud Winkel:

Een goed begin is t halve werk! Wat heerlijk om te mogen 'werken' in zo'n prachtige omgeving. Geniet er maar van. Geniet ik weer van jouw verhalen.

• 17 Maart 2014 - 23:35

Petra Fonck:

Hey myrthe,
    wat een mooi afstudeerproject. Ben benieuwd naar je volgende verslagen. En wat een leuke foto, zeker van die leeuwen zo dicht bij.

groetjes
    petra

Verslag uit: Kenia, Nairobi

MyrthegoesKenya

Jambo!
Volgende week vertrek ik naar het pachtige Kenia en mag ik voor een kleine twee maanden vertoeven aan de rand van "de plaats van het koele water" oftewel Nairobi volgens de Masai. Nairobi wordt aan de zuidkant begrensd door het Nairobi National park. Alleen een elektrisch hek scheidt dit beschermde natuurgebied van de hoofdstad van Kenia. Het dicht op elkaar leven van mens en dier levert op dit moment steeds vaker conflicten op en bedreigt de wildlife in het park. De problemen zijn het grootst aan de zuidkant van het park, waar geen omheining is om migratie van vele diersoorten tijdens het natte seizoen mogelijk te maken. Hier treden leeuwen steeds regelmatiger het park uit op zoek naar een lekker hapje in de vorm van vee van de locale boeren. Aangezien vee voor deze boeren van groot economisch belang is, worden leeuwen gedood uit wraak en om het vee en de locale gemeenschappen te beschermen. Met als gevolg dat de leeuwenpopulatie daalt en serieus wordt bedreigd. Tijd voor een oplossing dus! Voor mijn stage ga ik mij verdiepen in de oorzaken van deze conflicten en de prooikeuze van de leeuw en mogelijke oplossingen onderzoeken. Hiervoor mag ik 7 en een halve week op safari in het Nairobi national park in samenwerking met Kenya Wildlife Service. Via deze pagina zal ik jullie komende weken op de hoogte houden van mijn belevenissen!